Olej przekładniowy mineralny

Olej przekładniowy mineralny

Olej do przekładni powstały na bazie  mineralnej jest jednym z najpopularniejszych rodzajów olejów stosowanych w przekładniach maszyn oraz pojazdach Mineralny olej przekładniowy  to ciecz smarna, której głównym składnikiem są rafinowane oleje bazowe pochodzące z ropy naftowej.

Podstawowe właściwości mineralnego oleju przekładniowego:

  1. Wiskozyjność* Oleje przekładniowe mineralne charakteryzują się odpowiednią wiskozyjnościa określaną  w jednostkach cSt (centistokes) lub Pa·s (pascal-sekundy)., która pozwala na smarowanie i optymalną pracę przekładni w różnych warunkach temperaturowych.
  2. Odporność na utlenianie: Dobrej jakości oleje mineralne są stabilne i odporne na utlenianie, co pozwala na dłuższy okres eksploatacji bez degradacji.
  3. Odporność na rozkład termiczny: Oleje te są w stanie utrzymać swoje właściwości smarne nawet podczas pracy w wysokich temperaturach.
  4. Dobrze znoszą obciążenia mechaniczne: Zapewniają odpowiednią ochronę przekładni podczas działania sił mechanicznych.
  5. Kompatybilność z materiałami: Oleje mineralne są zazwyczaj kompatybilne z różnymi materiałami, z których wykonane są elementy przekładni.

Zastosowania:

Oleje przekładniowe mineralne znajdują zastosowanie w różnego rodzaju przekładniach, takich jak:

  1. Przekładnie mechaniczne: Stosowane w maszynach, urządzeniach przemysłowych i innych mechanizmach wymagających smarowania przekładni.
  2. Skrzynie biegów: W pojazdach samochodowych, motocyklach i ciężarówkach.
  3. Reduktory: W przemyśle ciężkim, produkcji, energii i innych zastosowaniach.
  4. Napędy przemysłowe: W maszynach, które wymagają przekładni do przenoszenia momentu obrotowego.

Zalety olejów przekładniowych mineralnych:

  1. Niska cena: Są tańsze niż oleje syntetyczne, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
  2. Szeroka dostępność: Dostępne są w wielu sklepach motoryzacyjnych i przemysłowych, co ułatwia ich zakup.
  3. Wysoka odporność na obciążenia: Dzięki swoim właściwościom smarnym zapewniają ochronę przekładni przed zużyciem spowodowanym obciążeniami mechanicznymi.
  4. Dobra stabilność termiczna: Podczas pracy w wysokich temperaturach nie ulegają szybkiemu rozkładowi, co przedłuża żywotność oleju.

Wady olejów przekładniowych mineralnych:

  1. Mniejsza wydajność w ekstremalnych warunkach: W porównaniu z olejami syntetycznymi, nie zapewniają takiej samej wydajności w skrajnych temperaturach lub ciężkich warunkach pracy.
  2. Krótszy okres użytkowania: Ze względu na większą podatność na degradację i utlenianie, wymagają częstszego wymiany.
  3. Mniej ekologiczne: W produkcji olejów mineralnych może być większy wpływ na środowisko w porównaniu z olejami syntetycznymi, które powstają z recyklingu lub procesów bardziej przyjaznych środowisku.

Podsumowanie:

Olej przekładniowy mineralny to latach poprzednich najbardziej popularny wybór ze względu na swoją cenę, dostępność i właściwości smarne. Znajduje zastosowanie w wielu przemysłach i pojazdach, ale wymaga częstszej wymiany niż oleje syntetyczne. Wybór pomiędzy olejem mineralnym a syntetycznym powinien być dokładnie rozważony, biorąc pod uwagę wymagania maszyny czy pojazdu, warunki pracy oraz posiadany budżet.

Co to jest wiskozyjność oleju

Wiskozyjność oleju to miara jego zdolności do przepływu lub płynięcia. Jest to ważna właściwość oleju, ponieważ wpływa na jego zachowanie się podczas smarowania i działania w różnych warunkach temperaturowych oraz obciążeniach.

Właściwość wiskozyjności wynika z oporu, jaki stawia olej przepływającemu przez niego ciału stałemu lub innemu płynowi.  Wartość wiskozyjności określa, czy olej jest bardziej ciekły (mała wiskozyjność) czy bardziej gęsty (duża wiskozyjność).

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd