Smary lotnicze Krytox
Smary Krytox® dla lotnictwa i obrony narodowej
Smary perfluoropolieterowe (PFPE) opracowane specjalnie dla przemysłu lotniczego (samolotów, statków powietrznych, pojazdów kosmicznych) i spełniają wymagania MIL, CAGE, FSN, NATO i H-1 dotyczące żywności.
Oleje z serii Krytox ™ 143, z których robione są smary lotnicze to fluorowane oleje syntetyczne, które są przezroczyste, bezbarwne, są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w służbie chemicznej i tlenowej oraz są długotrwałe. Krytox ™ to perfluoropolieter (PFPE) - również nazywany perfluoroalkilowy (PFAE) lub eter perfluoroalkilowy (PFPAE). Łańcuch polimerowy jest całkowicie nasycony i zawiera tylko węgiel, tlen i fluor. Na podstawie masy, a typowy olej Krytox ™ zawiera 21,6% węgla, 9,4% tlenu i 69,0% fluoru. Wszystkie standardowe smary są zagęszczone wysokiej wydajnośći PTFE, który ma temperaturę topnienia 325 °C (617 °F), i ma niską masę cząsteczkową i submikronowy rozmiar cząsteczek (0,2 μ) dla lepszej wydajności w łożyskach.
Wszystkie więc smary Krytox zbudowane na bazie fluorowych olejów syntetycznych, są również nie reagujące, niepalne, bezpiecznie i stabilne podczas pracy w środowisku chemicznym agresywnym i tlenowym oraz posiadają bardzo wydłużoną żywotność odporność na paliwa i utlenianie.
Smary Krytox ™ to cenny element dla przemysłu lotniczego, ze względu na jego lepszą jakość oraz wydajność w szerokim zakresie temperatur od Od -70 do 399 ºC (-100 do 750 ºF). Ponadto są wytrzymałe w trudnych warunkach środowiska i mają doskonałe właściwości antytarciowe, pozwalając oprzeć się zmianom właściwości w czasie, zapewniając dłuższe działanie i niższe zużycie energii. Smary Krytox ™ są kompatybilny ze wszystkimi metalami, elastomerami, tworzywami sztucznymi, farbami.
Smary Krytox zapewniają wysoką niezawodność lotu pod orbitą, na orbicie i w kosmosie, długą żywotność mechanicznych mechanizmów elementów krytycznych w obliczu specyficznych warunków pracy przemysłu lotniczego i kosmicznego, wysokiej próżni, skrajnych temperatur, kontakcie z paliwami i utleniaczami, oraz narażeniu na promieniowanie.
Główne aplikacje zastosowań to: łożyska, uszczelki, kombinezony kosmiczne, oringi, systemy oddychania tlenem, zawory, smary do gwintów itp.
Smary Krytox ™ są stosowane w różnych systemach mocowania związanych z silnikami lotniczymi, takie jak wspornik do mocowania zbiornika oleju do silnika Trent 1000. Mogą być stosowane dla poprawienia wydajności tradycyjnie niesmarowalnych maateriałów, takich jak Tuleje Vespel® CR-6100.
Smary Krytox ™ to oryginalne produkty zaprojektowane dla Wojska, które posiadają zatwierdzenia i certyfikaty MIL-SPEC odnawiane co 5 lat. Ponieważ standardowe Smary Krytox ™ mają konsystencję NLGI 2 to aby spełnić wymagania military muszą być zamawiane jako NLGI klasy 1.
Smary Krytox ™ 240 AC, 240 AB i 240 AZ konsystencji NLGI 1 spełniają wymagania Mil Spec PRF 27617, Typy 1, 2 i 3. Mają też zatwierdzenie NSF dla przypadkowego kontaktu z żywnością (H-1).
Właściwości typowych smarów lotniczych Krytox® |
|||||||||
Własności | ASTM Test | Warunki testu | Jednostka | Rodzaj smaru lotniczego | |||||
Smary lotnicze standardowe | 240AZ (H-1) | 240AA | 240AB (H-1) | 240AC (H-1 | 240AD | ||||
Smary lotnicze z dodatkami ciśnienia EP |
250AZ | — | — | 250AC | 250AD | ||||
Smary lotnicze z inhibitorami korozji |
— | — | 280AB | 280AC | — | ||||
Smary lotnicze z inhibitorami korozji |
283AZ | 283AA | 283AB | 283AC | 283AD | ||||
Lepkość oleju bazowego | ASTM D445 | 20°C (68 °F) | cSt | 60 | 88 | 240 | 800 | 1540 | |
38 °C (100 °F) | 24.7 | 35 | 86 | 270 | 502 | ||||
99 °C (210 °F) | 4.2 | 5.4 | 10.5 | 26 | 44 | ||||
204°C (400 °F) | 1.08 | 1.3 | 2.1 | 4.1 | 6.0 | ||||
Ciśnienie pary oleju bazowego |
Knudsen | 38 °C (100 °F) | torr | 4 x 10–4 | 1 x 10–4 | 5 x 10–6 | 8 x 10–8 | 6 x 10–9 | |
260°C (500 °F) | torr | 1.5 | 0.8 | 3 x 10–2 | 2 x 10–3 | 3 x 10–4 | |||
Zmienność oleju bazowego | ASTM D2595 | 149°C (300 °F) | wt% loss | 18 | 15 | 1.9 | — | — | |
204°C (400 °F) | in 22 hr | — | — | 17.3 | <1 | — | |||
260°C (500 °F) | — | — | 76.2 | 4 | 2 | ||||
Punkt wlewu oleju bazowego | ASTM D97 | °C | –55 | –50 | –40 | –35 | –30 | ||
°F | –70 | –60 | –40 | –30 | –20 | ||||
Tekstura | Buttery | ||||||||
Penetracja | ASTM D217 | 60 Strokes | 265–295 | ||||||
Stabilność | ASTM D217 | 10,000 and | No change from original grade | ||||||
100,000 Strokes | |||||||||
Stabilność utleniania | ASTM D942 | 99 °C (210 °F) | 0 psig O2 pressure drop after 600 hr | ||||||
Wpływ ciekłego tlenu | ASTM D2512, | Pass | |||||||
NASA MSFC 106B | |||||||||
Gęstość smaru | 25°C (77 °F) | g/mL | 1.89 | 1.91 | 1.92 | 1.93 | 1.93 | ||
Separacja oleju | ASTM D6184 | 99 °C (210 °F) | wt% loss | 6 | 5 | 4 | 3 | 3 | |
204°C (400 °F) | in 30 hr | — | 20 | 12 | 11 | 10 | |||
Szacowany zakres temperatur | °C | –57–149 | –51–177 | –40–232 | –34–288 | –29–316 | |||
°F | –70–300 | –60–350 | –40–450 | –30–550 | –20–550+ |
(H-1) - zatrwierdzenie NSF do incydentalnego kontaktu z żywnością.
Spis smarów lotniczych Krytox:
Smar Krytox® 240AA
Smary maślane, na bazie fluorowanych olejów syntetycznych, które są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w zastosowaniu chemicznym i tlenowym i są trwałe.
Smar Krytox® 240AB
Smary zbudowane z fluorowanych olejów syntetycznych, które są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w zastosowaniu chemicznym i tlenowym i są trwałe. Spełnia MIL-PRF-27617 Typ II i NSN 9150-01-088-0498.
Smar Krytox® 240AC
Białe maślane smary używane w przemyśle lotniczym i wojskowym wykonane z fluorowanych olejów syntetycznych, które są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w zastosowaniu chemicznym i tlenowym oraz są trwałe. Spełnia norme MIL-PRF-27617 Typ II i NSN 9150-01-088-0498.
Smar używany m.in. do przedłużenia okres użytkowania podwozia nóg UAV (bezałogowego statku powietrznego) w trudnych warunkach klimatycznych. Jest kompatybilny i niereaktywny z szeroką gamą materiałów O-ringów, pozwalający na wydłużenie ich żywotność i łatwość montażu / demontażu. Smar jest szeroko stosowany z różnorodnością zastosowań dla płatowców, od mocowanie silnika do rolki wysuwania czaszy myśliwca do mechanizmów regulujących siedzenia samolotu.
Smar Krytox® 240AD GREASE
Białe smary lotnicze na bazie fluorowanych olejów syntetycznych, które są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w zastosowaniu chemicznym i tlenowym i są trwałe. Spełnia wymagania SM-C-806563.
Smar Krytox® 240AZ GD1
Białe maślane smary na bazie fluorowanych olejów syntetycznych, które są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w zastosowaniu chemicznym i tlenowym i są trwałe. Spełnia MIL-PRF-27617 Typ I i NSN 9150-01-007-4384. NLGI klasa 1.
Smar Krytox® 240AZ
Białe maślane smary samolotowe na bazie fluorowanych olejów syntetycznych, które są niereaktywne, niepalne, bezpieczne w zastosowaniu chemicznym i tlenowym i są trwałe. Spełnia MIL-PRF-27617 Typ I i NSN 9150-01-007-4384.
Smar Krytox 250AC GREASE
Jest to smar podobny do Krytox® 240AD, ale koloru czarnego z uwagi na dodatki EP do ekstremalnych ciśnień i obciążeń,.
Smar zapewnia długą żywotność i smarowanie w wysokich temperaturach do samolotowych pomp paliwowych, jak również wypustów pompy hydraulicznej helikoptera, aby zapobiec zużyciom korozji i zapewnić przedłużoną żywotność.
Smar Krytox 250AD GREASE
Jest to smar podobny do Krytox® 240AC ale, zawierający dwusiarczek molibdenu dodany jako ekstremalny dodatek ciśnieniowy do wysoko obciążonych przekładni i łożysk osprzętu samolotowego.
Smar Krytox 280AB GREASE
Zmodyfikowany smar Krytox® 240AB z inhibitorami korozji.
Smar Krytox 280AC GREASE
Zmodyfikowany smar Krytox® 240AC z dodatkami inhibitorów korozji.
Smar Krytox 283AB GREASE
Zmodyfikowany smar Krytox® 240AB z inhibitorami korozji. Białe smary zawierające azotyn sodu. Te dodatki zapewniają ochronę przed rdzą w temperaturze otoczenia, ochronę przed korozją w wysokich temperaturach i ochronę przed zużyciem dla prawie wszystkich urządzeń i podzespołów samolotu
Smar Krytox 283AC GREASE
Jest to biały zmodyfikowany smar Krytox® 240AC z dodatkami inhibitorów korozji - azotyn sodu. Te dodatki zapewniają ochronę przed rdzą w temperaturze otoczenia, ochronę przed korozją w wysokich temperaturach i ochronę przed zużyciem dla prawie wszystkich urządzeń lotniczych.
Smar Krytox 283AD GREASE
Jest to smar Krytox® 240AD z dodatkami inhibitorów korozji. Białe smary zawierające azotyn sodu. Te dodatki zapewniają ochronę przed rdzą w temperaturze otoczenia, ochronę przed korozją w wysokich temperaturach i ochronę przed zużyciem dla prawie wszystkich urządzeń i podzespołów samolotu.
Smar Krytox® FPG 028
Gładki, maślany, biały smar. Został opracowany do pracy w szerokim zakresie temperatur (–73 to 204 °C), aby był odporny na paliwo węglowodorowe i ciekły tlen i może być używany jako Smar w samolotach, pojazdach kosmicznych i sprzętach pomocniczych. Krytox FPG 028 jest certyfikowany i spełnia wszystkie wymagania MIL-PRF-27617 Typ IV.
Smar Krytox FPG 182 GREASE
Gładki, maślany, biały smar. Został opracowany jako smar lotniczy do pracy w szerokim zakresie temperatur oraz w ekstremalnych warunkach chemicznych i próżniowych. Ma wyjątkową wydajność, o czym świadczy test żywotności łożyska, który ma ponad 7-krotną żywotność podobnych produktów.
Smar Krytox NDR 1466 GREASE
Specjalny wysokotemperaturowy Smar Krytox® dla lotnictwa na bazie oleju perfluoropolieterowego (PFPE) i zagęszczony politetrafluoroetylenem (PTFE). Ma lepkość 738 cSt dla 40 stopni C.
Smar Krytox® AGL 683
Zapewnia dożywotnią wydajność smarowania dla samolotowych klimatyzacji oraz azotowych systemów zaworu siłownika skrzyni biegów
Smar Krytox® AGL 829
Smar samolotowy, zapewnia dożywotnią wydajność smarowania i ognioodporność dla rewersyjnych skrzyni biegów.