pasta czy smar molibdenowy
Pasta czy smar molibdenowy
Smar z molibdenem czy pasta, a może proszek molibdenu? Aby odpowiedzieć na takie pytanie musimy zdefiniować te produkty.
Smar molibdenowy
mieszanina oleju, dodatków i smarów stałych w tym molibdenu w proporcji od 1 do 20 % więcej zobacz. na
Pasta molibdenowa
mieszanina oleju, dodatków (np. antykorozyjnych) i smarów stałych np. molibdenu, grafitu, teflonu w proporcji 20 do 70 %
Proszek molibdenowy
Składa się tylko z jednego składnika –molibdenu o granulacji bardzo małej do malej w zależności od zastosowania produktu- szczegóły na sklepie sklepsmary.pl
Smary i pasty o niskim współczynniku tarcia zawierają w swoim składzie klasycznie materiały warstwowe, takie jak grafit (C), dwusiarczek molibdenu (MoS2) lub disiarczek wolframu (WS2).
Smar molibdenowy a w szczególności pasta molibdenowa często nazywana jest, jako smar bezawaryjny. Wiąże się to z budową a w szczególności obecności w składzie smarów stałych w naszym przypadku molibdenu, ponieważ olej i dodatki mogą ulec zużyciu a proszek molibdenowy wydaje się być niezniszczalny nawet przy bardzo wysokich naciskach. Wiąże się to z jego budową strukturalną, która przypomina płaskie powierzchnie.
Budowa i właściwości determinują, czego użyjemy do smarowania aplikacji.
Na przykład użycie uniwersalnego smaru na wypustach napędu może skończyć się katastrofą ze względu na występujące ciśnienie. Z drugiej strony smar molibdenowy nie działałby dobrze na osi ze względu na to, że jest bardzo śliski.
Zarówno smary molibdenowe jak i pasty zawdzięczają swoja wielką popularność dzięki temu zawarty w nich molibden uważany jest, jako czynnik o największych właściwościach smarnych. W każdej cząsteczce molibdenu zawiera się jeden atom molibdenu i wda atomy siarki MoS2, To, co wyróżnia molibden to łatwość, z jaką płytki molekularne bardzo łatwo ślizgają się po powierzchni metalu. Pozwala to metalowi ocierać się o metal, będąc jednocześnie chronionym przez właściwości smarne smaru molibdenowego bądź pasty.
Właściwości smarów są dobrze znane, natomiast pasty powszechnie mylone są ze smarami.
Pasty bazują na stałych smarach (zwykle ponad 40%) zdyspergowanych w olejach nośnikowych, które tez wzbogacane są różnymi inhibitorami np. zapobiegającemu korozji.
Pasty smarne zawierają 10–60% zdyspergowanych stałych smarów, przy czym stosowane są również dodatkowe zagęszczacze. Smary zawierające smary stałe zawierają ich na ogół do 10%. Na właściwości past smarnych i past tłuszczowych wpływa przede wszystkim rodzaj zastosowanego smaru stałego. W wyniku swojej budowy smary służą do oddzielenia powierzchni i elementów tarcia oraz zmniejszenia tarcia i zużycia, szczególnie w warunkach tarcia mieszanego i granicznego. Pasty, pasty smarowe i smary zawierające stałe smary są najczęściej używane w krytycznych zastosowaniach, gdy ruchy oscylacyjne między dwoma partnerami ciernymi, wysokie naciski powierzchniowe i niskie prędkości poślizgu, ekstremalne temperatury. Z tego powodu past nie należy z reguły stosować do smarowania łożysk. Oznacza to również, ze pasta zawiera kilka razy większa dawkę środka smarnego niż smar. Oznacza to również, ze po zużyciu się w paście oleju nośnikowego pozostaje w jego składzie smar stały.
Odpowiedź na postawione na wstępie pytanie pasta czy smar molibdenowy jest dosyć prosta.
Wszędzie tam gdzie można zastosować pastę będzie one zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż smar, ze względu na przenoszone znacznie większe siły, większą żywotność i efektywność smarowania.
Pozostaje jeszcze sprawa ceny. Ze względu na małą ilość nośnika, który jest znaczne tańszy od środka smarnego pasty są znacznie droższe, lecz większa cena jest zrównoważona znacznie dłuższym okresem działania, co równoważy ceny smaru i pasty w przeliczeniu na godziny efektywnej pracy.
W naszej ofercie posiadamy pastę molibdenową, która spełni państwa wymagania a nazywa się