smar do łożysk kulkowych

Pytanie: Czy istnieje smar do łożysk kulkowych?

Odpowiedni dobór smaru do łożysk kulkowych to gwarancja bezpiecznego i długotrwałego użytkowania łożysk tocznych stosowanych w maszynach i urządzeniach. Każde łożysko kulkowe niezależnie od jego rodzaju posiada w swojej budowie kulkę, w której występuje tarcie toczne powstałe podczas otaczania się elementów tocznych po bieżniach łożyska. Podstawowym celem smaru w łożysku kulkowym jest zminimalizowanie ryzyka przyspieszonego zużywania się powierzchni elementów tocznych na wskutek kontaktu pomiędzy powierzchniami elementów tocznych, bieżni, koszyków i innych elementów łożyska. Zadaniem smaru jest umieszczenie warstwy środka smarnego na powierzchniach współpracujących, który zapobiega nie tylko zjawisku tarcia pomiędzy powierzchniami, ale również ma zapobiec zjawisku przegrzewania się łożyska przez jego odprowadzenie ciepła do obudowy. Smar powinien chronić elementy łożyska przed korozją i możliwością dostania się zanieczyszczeń. Wybór smaru jest bardzo ważny szczególnie, gdy łożysko musi pracować w trudnych warunkach. To smar wpływa na trwałość, moment obrotowy, hałas, temperaturę i zapobieganie korozji łożyska.

Do smarowania łożysk kulkowych używamy dwóch podstawowych rodzajów smarów – oleju i smaru stałego. Aplikacje wymagające ekstremalnie niskiego momentu obrotowego lub wąskiego zakresu zmian momentu obrotowego są odpowiednie do stosowania oleju, jako środka smarnego –najczęściej są to łożyska szybkoobrotowe i łożyska narażone na duże obciążenia. Dawniej większość oleju smarowego była rafinowana z ropy naftowej. Obecnie oleje syntetyczne, takie jak diestry, polimery silikonowe i związki fluorowane znalazły akceptację ze względu na poprawę właściwości i znaczne obniżenie cen produkcji. W porównaniu z olejami bazowymi z ropy naftowej, diestry mają na ogół lepsze właściwości w niskich temperaturach, mniejszą lotność i lepszą charakterystykę temperaturową i lepkościową. Silikony i związki fluorowane mają jeszcze mniejszą lotność i lepsze właściwości temperaturowe i zakresy lepkości.

Smar

Smar jest olejem, do którego dodano środek zagęszczający, aby zapobiec migracji oleju z miejsca smarowania. Jest stosowany w sytuacjach, gdy częste uzupełnianie smaru jest niepożądane lub niemożliwe. Wszystkie wymienione wyżej typy olejów mogą być stosowane, jako bazy tłuszczowe przy produkcji smaru, do których dodaje się mydła metaliczne, wypełniacze syntetyczne i zagęszczacze.
Właściwości użytkowe smaru zależą prawie całkowicie od oleju bazowego. Dodatki i inne czynniki są istotne dla parametrów i obejmują inhibitory rdzy, dodatki do ekstremalnych ciśnień (EP), środki zapobiegające utlenianiu itp. Ze względu na dużą różnorodność i złożoność dodatków właściwości podobnych smarów zmieniają się znacznie w zależności od producenta. Podstawowe bazy olejowe stosowane do smarów łożysk kulkowych to:

Oleje mineralne na bazie ropy naftowej

Smary mineralne mają doskonałe właściwości przenoszenia obciążeń i są z natury dobrym
zabezpieczeniem przed korozją, ale można je stosować tylko w umiarkowanych zakresach temperatur (-32ºC do 121ºC). Smary mineralne zaleca się stosować do smarowania łożysk kulkowych w umiarkowanych temperaturach, przy lekkich i ciężkich ładunkach oraz przy średnich i wysokich prędkościach.

Wysoko rafinowane smary na bazie ropy naftowej

Smary tej grupy są przydatne w wyższych temperaturach niż oleje ropy naftowej (-54 º C do 176ºC), i wykazują taką samą doskonałą nośność. To dalsze udoskonalenie eliminuje niepożądane właściwości, pozostawiając tylko pożądane łańcuchy chemiczne.
Dodawane są dodatki zwiększające odporność na utlenianie itp. Bardzo często parametry tych smarów są zbliżone do smarów syntetycznych.

Smary syntetyczne

Estry, diestry i poliaolefiny są najczęstszymi syntetycznymi środkami smarnymi. Nie mają one zdolności produkcyjnej filmu jak smary na bazie ropy naftowej, ale mają szeroki zakres temperatur (-54 º C do 176ºC) i są odporne na utlenianie.
Syntetyczne węglowodory znajdują większe zastosowanie w łożyskach miniaturowych i łożysku kulkowym, ponieważ okazały się lepszym środkiem smarnym ogólnego zastosowania dla różnych prędkości, temperatur i środowisk.

Smary silikonowe

Produkty silikonowe są przydatne w znacznie szerszym zakresie temperatur (-73 º C do 204 º C), ale nie mają zdolności przenoszenia takiego jak smary ropopochodne i oparte o inne materiały syntetyczne.

Smary perfluorowany polieter (PFPE)

Oleje i smary tego typu znalazły szerokie zastosowanie tam, gdzie wymagana jest stabilność w skrajnie wysokich temperaturach lub występuje zagrożenie uszkodzenia chemicznego. Ten specjalny środek smarny ma doskonałe właściwości obciążeniowe, ale jego obojętność sprawia, że ​​jest on mniej kompatybilny z dodatkami i mniej odporny na korozję i produkcja jest najdroższa ze wszystkich wymienionych wyżej

Już krótki rys środków smarnych sprawia, ze odpowiedź na pytanie, jaki smar jest najlepszy dla smarowania łożyska kulkowego nie jest prosta i jednoznaczna. Wydaje się, że najwłaściwsza jest odpowiedź wybór najlepszego smaru łożyskowego (lub oleju) zależy od warunków aplikacji i można przyjąć, ze nie ma smaru zarówno mineralnego jak i syntetycznego, który moglibyśmy zastosować do każdej aplikacji łożyska kulkowego.

Każdy smar ma mocne i słabe strony w działaniu i związane z tym koszty finansowe. Na przykład, smary wysokotemperaturowe zazwyczaj nie radzą sobie z bardzo wysokimi obciążeniami. "Ciche" smary mogą się zepsuć w wysokich temperaturach. Dodatki mają zalety, ale mają też pewne wady. Dlatego jeszcze raz powtórzę nie ma jednego najlepszego smaru do łożysk kulkowych; to naprawdę sprowadza się do zastosowania i jakie cechy są najważniejsze (a które są mniejsze) i co chcemy smarować.


Jaki zatem smar do łożysk stosować do łożysk kulkowych? Najprościej stosować smar zalecany przez producenta lub jego odpowiednik innej firmy. Szeroki zakres wielu produktów smarnych znajdziesz na sklepie http://sklep.smary.elub.pl/. Jeżeli chcesz, aby w optymalny sposób dobrać smar do twojej aplikacji napisz maila na stronie kontaktowej sklepu http://sklep.lozyska.elub.pl a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi na pytanie, jaki smar będzie najlepszy dla twojej aplikacji.

 

Tagi:  smar do łożysk tocznych łt-43, smarowanie łożysk olejem, jaki smar do łożysk piasty, smar do łożysk rowerowych, olej do łożysk kulkowych, smar do łożysk wysokoobrotowych, jaki smar do łożysk ślizgowych, smarowanie łożysk ślizgowych

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd