smar do łożysk
Smar do łożysk lub często używana nazwa smar łożyskowy to doskonale brzmiąca handlowa nazwa środka smarnego niezbędnego do zmniejszenia tarcia, zabezpieczenia przed zużyciem i ochroną powierzchni łożyska przed korozją oraz odprowadzeniem ciepła z punktów styku elementów metalowych. Smar do łożysk może mieć postać od bardzo ciekłego oleju do gęstej masy smarnej.
Sposób smarowania i właściwości środka smarnego w zasadniczy sposób wpływają na temperaturę pracy, czas zużycia łożyska i jego sprawność. Oznacza to, że inny powinien być smar do łożysk tocznych inny smar do łożysk liniowych a jeszcze inny powinien być stosowany do smar o łożysk wysokoobrotowych. Każdy rodzaj łożysk wymaga innego rodzaju smaru a dalsze rozróżnienie musi nastąpić w zależności warunków, w jakich pracuje. Smar do przegubów pracujących w pomieszczeniach zamkniętych musi się różnić od smaru do przegubów pracujących w wilgoci lub deszczu a jeszcze inny jest potrzebny, gdy przeguby narażone są na duże naciski lub wibracje. Inny podział zastosowania różnych środków smarnych to podziałał np. na, smar do wysokich obrotów gdzie odbiór ciepła jest jednym z zasadniczych problemów do rozwiązania, z kolei od smaru wysokotemperaturowego wymaga się, aby nie zmienił swoich parametrów smarnych w wysokich temperaturach, w których ma być stosowany. Smar do produktów spożywczych to produkt, od którego wymaga się atestu NSF lub innej organizacji państwowej dopuszczającej produkt do kontaktu z produktami spożywczymi. Inne specyficzne wymagania stawiane są smarowi do wentylatorów. Smar do łożysk rowerowych wymaga jedynie, aby nie był wymywany przez wodę i stawiał małe opory tarcia.
Co zatem oznacza powszechnie stosowana nazwa uniwersalny smar do łożysk? Jak widzimy to tylko nazwa handlowa a nawet możemy się posunąć dalej, ze to tylko chwyt marketingowy, ponieważ z reguły taką nazwę stosuje się tylko do smarów niskiej, jakości i małej cenie?
Czy istnieje w obecnych czasach XXI wieku ”smar do łożysk” lub uniwersalny smar do łożysk? Tak istnieje, choć nie do końca. Takie parametry spełniają smary z tzw. najwyższej półki, które mogą być stosowane do łożysk, kulkowych, liniowych, igiełkowych, ale ich cena jest za duża by producent maszyn i urządzeń stosował taki smar. Lepszym rozwiązaniem dla każdego producenta jest opracowanie smaru do konkretnej aplikacji smarnej. Taki klasycznym znanym przykładem, który pozwoli nam zrozumieć filozofię tego rozwiązania jest smar stosowany w łożyskach piasty koła samochodowego, która jest nierozbieralna a zastosowany smar zgodnie z zaleceniem producenta musi posiadać swoje właściwości smarne przez okres 6 lat i przebieg 600 000 km, co oznacza, ze smaruje się tylko raz na całą żywotność piasty Takie rozwiązanie jest zdecydowanie tańsze i pozwala lepiej dobrać smar. Kolejny przykład to smar do elektrowni wiatrowej. Warunki pracy uwarunkowane są pogodą a na wartości obciążenia ma wpływ siła wiatru a to wszystko musi być sprawne i posiadać bardzo mały współczynnik tarcia przez okres od przeglądu do przeglądu (w praktyce 1 do 3 lat).
Jaki zatem smar do łożysk stosować? Najprościej stosować smar zalecany przez producenta lub jego odpowiednik innej firmy.
Szeroki zakres wielu produktów smarnych znajdziesz tutaj http://sklep.smary.elub.pl/
Jeżeli chcesz aby w optymalny sposób dobrać smar do twojej aplikacji napisz na e-maila podanego w wortalu http://sklep.lozyska.elub.pl a my udzielimy wyczerpującej odpowiedzi jaki smar zastosować.
Tagi: Smar do łożyska kulkowego, smar do łożyska wzdłużnego, smar do łożyska koła samochodu.
Produkty o podobnym zastosowaniu: nazwa smaru i jego cechy zależą od rodzaju łożyska, warunków pracy i okresu żywotności smaru.