jaki smar do roweru
Smary rowerowe
Prawidłowy dobór środka smarnego przeznaczonego do konserwacji elementów rowerowych pozwala podnieść efektywność działania smarowanych elementów rowerowych i przedłużyć okres ich eksploatacji. Większość stosowanych do rowerów środków smarnych powinno być wielozadaniowych co oznacza poza smarowaniem winny zabezpieczać poszczególne części przed korozją i być odporne na działanie elementów szkodliwych jak kurz, woda, wilgoć.
Elementami wymagającymi smarowania w rowerach są:
Amortyzator – tu proces smarowania i konserwacji nie jest jednoznaczny. Jako doświadczeni w zakresie smarowania elementów hydraulicznych pracujących w bardzo trudnych warunkach jesteśmy zwolennikami smarowania środkami smarnymi wysokiej jakości zapewniającymi długotrwałe smarowanie i zabezpieczenie elementów amortyzatora. Po umyciu i odtłuszczeniu np. Molykote Cleaner amortyzatora najlepiej posmarować go mieszanką Molykote 111.
Łańcuch – przed posmarowaniem łańcucha należy pamiętać o jego dokładnym umyciu i pozbawieniu elementów kurzu, smaru lub wody. Wykorzystujemy do tego celu specjalnych środków albo np. maszynek do tego przeznaczonych, spryskujemy powierzchnię ogniw odtłuszczaczem i zależności od użytego środka, wycieramy mechanicznie bądź odczekujemy kilka minut aż usuwane elementy wyparują wraz z zastosowanym cleanerem (tu wstawić linka na emoly cleaner). Wycieramy łańcuch do sucha lub czekamy czas niezbędny do wyparowania cleanera i nanosimy smar np. Molykote MKL-N
Jaki smar do łańcucha świetnie opisane jest na stronie http://e-lozyska.com/elube/jakismardolancucha.php. Strona opisuje nowe smary do łańcucha i jaki smar do łańcucha zastosować.
Hamulce – to jeden z istotniejszych elementów roweru dlatego bardzo ważne jest sprawdzenie stanu hamulców, najlepiej po każdej jeździe. W przypadku hamulców mechanicznych należy sprawdzić pancerze i linki na całej długości - czy nie są uszkodzone, zagięte, jak ciężko chodzą. W przypadku hamulców hydraulicznych trzeba zwracać uwagę na wszelkie rysy, pęknięcie i przerwania przewodu, który dyskwalifikuje go jako element sprawny. Jeśli ramiona hamulca z oporem reagują na naciśnięcie klamki, to należy odkręcić dźwignię i posmarować smarem do linek np. Molykote BR 2 Plus.
Stery – zadaniem sterów jest ułatwić obrót widelca (wraz z przymocowanym do niego kołem) względem ramy, co pozwala na zmianę kierunku jazdy. Sercem sterów są dwa łożyska: jedno zlokalizowane przy górnej krawędzi główki ramy (rury, przez którą przechodzi rura sterowa widelca, zwana niekiedy trzonem) i jedno przy krawędzi dolnej. Jeśli stery działają ciężko i jest to wyraźnie odczuwalne, to również mogą wymagać użycia stałego smaru np. Molykote Multilub i ponownego skręcenia.
Piasty- te oparte na łożyskach maszynowych są nierozbieralne i nie obsługujemy ich zazwyczaj samodzielnie. W piastach które zawierają łożyska kulkowe można je rozebrać, następnie wyczyścić kulki środkiem czyszczącym np. Molykote Cleaner (wstawić link z emoly) nasmarować smarem stałym ale lepiej byłoby pastą specjalistyczną odporną na mróz, wilgoć i szeroki zakres temperatur np. Molykote TP-42 stosowane przez wielu producentów rowerów wyczynowych i charakteryzujące się bardzo niskim współczynnikiem tarcia.
Środek suportu - w przypadku suportu sposób smarowania i konserwacji zależy od jego rodzaju. Jeśli w rowerze mamy suport kompaktowy (tzw. pakiet), a taki na chwilę obecną występuje najczęściej, jego rozebranie i nasmarowanie nie jest możliwe. Gdy pakiet się zużyje, pozostaje nam po prostu jego wymiana. W przypadku suportu klasycznego, musimy odkręcić go odpowiednim kluczem do korb wyczyścić ze starego smaru posmarować gwint, by zapobiec jego zapieczeniu. Do tego celu możemy zastosować zwykły smar np. Molykote Multilub, ewentualnie specjalną pastę montażową zapobiegającą zapiekaniu np. Molykote G-Rapid plus.Bardzo istotne jest aby zastosowany smar należał do tzw. smarów długoterminowych czyli zapewniających swoje parametry w długim czasie używania.
Przerzutki koła: Odtłuścić elementy przerzutki np. Molykote Cleaner lub czystą szmatką i nałożyć smar, najlepiej tzw. suchy to jest powłokę smarną która nie przyjmuje kurzu i jest odporna na wodę np. Molykote D-321 lub inny smar przeznaczony na zęby przerzutki.